رتبه بندی شرکت، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقداماتی است که یک شرکت پس از تاسیس، باید انجام دهد. رتبه بندی شرکت توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام می‌پذیرد. گرید شرکت شاخصی برای تعیین صلاحیت شرکت‌ می باشد. شرکت‌های…
رتبه بندی شرکت

رتبه بندی شرکت، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین اقداماتی است که یک شرکت پس از تاسیس، باید انجام دهد. رتبه بندی شرکت توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور انجام می‌پذیرد. گرید شرکت شاخصی برای تعیین صلاحیت شرکت‌ می باشد. شرکت‌های پیمانکاری مشاور و انفورماتیک، بعد از ارزیابی کمی و کیفی در ارائه خدمات و دریافت تاییدیه، رتبه‌بندی می‌شوند و می توانند از مزایای ارتقای رتبه در شرکت در مزایدات و مناقصات بهره مند شوند.

به طور خلاصه رتبه بندی شرکت یا گرید شرکت مزیت‌های بسیار زیادی را برای آینده شرکت به همراه خواهد داشت. اخذ گرید شرکت‌ها به این علت صورت می‌گیرد تا میزان اعتبار و مهارت‌های آن شرکت مورد سنجش قرار گیرد. شرکت‌هایی که در زمینه کاری خود در پایه‌های بالاتری جای می‌گیرند، امکان شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی بزرگ‌تری خواهند داشت.

اخذ رتبه مشاور پیمانکاری در رشته های مختلف، به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند خود را در پروژه‌های سنگین‌تر و دشوارتری نشان داده و پروژه‌های بزرگ‌تری را قبول کنند. لازم به ذکر است شرکت‌ها نمی توانند ناگهانی و به تنهایی رتبه بسیار بالایی را کسب کنند بلکه این امر نیازمند گذراندن فرآیندی تخصصی است که هولدینگ پارسه به شما کمک می کند تا بتوانید بهتر از هر زمان دیگری به گرید شرکت خود را دریافت کنید یا رتبه کسب و کار خود را ارتقا دهید.

رتبه بندی شرکت ها چیست؟

رتبه بندی شرکت ها چیست؟

شرکت‌های متقاضی رتبه، اشخاص حقوقی هستند که با انعقاد قرارداد با کارفرما، عهده‌دار یک سری از وظایف او در حوزه های مشخص تعیین شده می‌شوند. امروزه غالب شرکت‌ها، برای انجام امور برون‌سپاری و اخذ و همکاری با پروژه‌های موسسات و سازمان‌های دولتی، باید رتبه داشته باشند تا ثابت کنند صلاحیت انجام این مسئولیت را دارند. اساس رتبه بندی، ایجاد رقابت بین شرکت‌هاست تا همواره تلاش کنند خود را به لحاظ فنی و علمی، ارتقا دهند. هر چه میزان رتبه شرکت در حوزه فعالیت خود ارتقا پیدا کند، امکان دریافت پروژه هایی با منافع مالی و معنوی بیشتر را بالاتر می برد.

سازمان برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری، شرکت‌ها را در 5 صنعت مختلف رتبه‌بندی می‌کند که شامل پیمانکاری، مشاوره، تولید انبوه، انفورماتیک و طراحی و ساخت رتبه‌بندی می‌شود.

هدف از اخذ رتبه بندی شرکت ها، سازماندهی نحوه برگزاری مناقصات بزرگ است. امروزه معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی، اقداماتی را انجام داده تا با رتبه‌بندی، هم میزان اعتبار و صلاحیت شرکت‌های استاندارد را اعلام کند، و هم ارائه گواهی رتبه‌بندی را، معیار شرکت در مناقصات دولتی بزرگ قرار دهد. لازم به ذکر است با اخذ پایه‌های بالاتر رتبه‌بندی, نقش افراد سودجو در نحوه برگزاری مناقصات کاهش یافته و پروژه‌ها در اختیار متخصصان قرار می‌گیرد.

مزایای رتبه بندی شرکت

یکی از  بزرگ‌ترین مزایایی که رتبه بندی شرکت به همراه دارد، این است که اگر بخواهید با سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی همکاری داشته باشید، شرکت شما حتماً باید رتبه داشته باشد. در غیر اینصورت قادر به شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی و خصوصی نخواهید بود. در ادامه به سایر مزایای رتبه‌بندی شرکت‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • امکان شرکت در مناقصات بیشتر و بزرگ‌تر
  • رشد و درآمد بیشتر کسب و کار
  • جذب و افزایش سرمایه
  • افزایش اعتبار شرکت
  • ارتباط با شرکت‌های بزرگ
  • مراودات با شرکت‌های بزرگ خارجی

شرایط رتبه بندی شرکت

شرایط رتبه بندی شرکت

شرایط رتبه بندی شرکت ها شامل چندین مورد است که باید آن را احراز کنید. در ادامه شرایطی را که دریافت رتبه را برای شرکتتان مهیا می کند، معرفی کرده‌ایم:

  • وجود یک شرکت ثبت شده
  • دو سوم اعضا هیئت مدیره شرکت باید حداقل دارای مدرک لیسانس باشند.
  • عدم سو‌ء سابقه اعضا هیات مدیره و مدیرعامل
  • اعضا هیات مدیره از اعضا دولت نباشند.
  • افراد امتیاز آور و مدیرعامل واجد شرایط برای اخذ امتیاز کامل باشند.
  • هیات مدیره شرکت باید یکی از دو شرط زیر را دارا باشد:
  1. یک نیروی فنی و مهندسی با حداقل 7 سال سابقه بیمه رد شده در شرکت‌های مرتبط رتبه‌دار
  2. دو نفر نیروی فنی و مهندسی، هر یک با حداقل 3 سال سابقه بیمه رد شده در شرکت‌های مرتبط رتبه‌دار

از جمله مواردی که شرکت‌ها را برای رتبه‌بندی، واجد شرایط می‌کند، توانایی کارگزاران شرکت است. اخذ هر رتبه‌ای نیازمند آن است که سابقه انجام آن پروژه یا سابقه نزدیک به سطح آن پروژه را دارا باشید.

یکی دیگر از نکات مهم در رابطه با اینکه چگونه در بدست آوردن رتبه برتر در اولویت باشید، این است که نیروی کار متخصص داشته باشید. لازم است که اینگونه افراد، تحصیلاتی مرتبط با رشته کاری شرکت داشته، و همچنین افراد صاحب نظری باشند.

نکته حائز اهمیت دیگر در اخذ رتبه بندی این است که در پایان سال، شرکت باید اظهارنامه مالیاتی خود را برای ورود در مناقصه ارائه دهد. علاوه بر این باید در نظر داشته باشید که آیین‌نامه‌ها سالیانه به‌روزرسانی می‌شوند، بنابراین توصیه می‌کنیم به اطلاعات قدیمی درباره شرایط رتبه بندی اکتفا نکرده و هر ساله قوانین جدید رتبه بندی شرکتها را مطالعه نمایید.

رتبه بندی شرکت و مدارک مورد نیاز

برای رتبه بندی شرکتها نیاز به ارائه فهرستی از اسناد و مدارک است که باید از قبل تهیه و آماده شود. در غیر اینصورت اخذ گرید امکان پذیر نیست یا اگر هم اقدام به اخذ رتبه با توجه به حوزه فعالیت شرکت خود کنید، درخواست رتبه‌بندی شما توسط سامانه ساجات رد خواهد شد. در ادامه مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت را معرفی کرده‌ایم. مدارک لازم جهت رتبه بندی شرکت عبارتند از:

  1. مدارک اصلی شرکت مانند روزنامه رسمی و آخرین صورتجلسه تغییرات آن در روزنامه
  2. اساسنامه شرکت
  3. کپی برابر اصل تمام مدارک شناسایی، اعم از مدیرعامل، اعضاء هیئت مدیران، سهامداران و افراد امتیاز آور
  4. سوابق بیمه تمامی اعضا و افراد امتیاز آور شرکت
  5. مدرک تحصیلی مدیرعامل، اعضاء هیئت مدیران، سهامداران و افراد امتیاز آور
  6. مدارک مربوط به عدم سوء پیشینه هر یک از مدیران
  7. ثبت‌نام در سامانه ساجات و درخواست اینترنتی در سامانه ساجات
  8. شماره کد اقتصادی
  9. کد کارگاهی بیمه شرکت
  10. روزنامه رسمی
  11. مهر شرکت

رتبه بندی شرکت و مدارک مورد نیاز

مراحل رتبه بندی شرکت

گرید یا رتبه بندی شرکت ها یکی از اساسی‌ترین اقداماتی است که هر شرکتی پس از ثبت، باید آن را انجام دهد. هر نوعی از رتبه‌ها دارای پایه‌ها و رشته‌های متفاوتی هستند. شرکت‌ها با توجه به نوع فعالیت خود اقدام به دریافت پایین‌ترین پایه کرده و در ادامه برای ارتقا به پایه‌های بالاتر اقدام می‌کنند.

این گرید یا رتبه‌بندی شرکت‌ها توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی صادر می‌شود. در واقع این رتبه بندی یا گرید، بر اساس استانداردها و آیین‌نامه‌های مندرج در این سازمان، به شرکت‌های مشاور و پیمانکاری و انفورماتیک اعطا می‌شود.

شرکت‌ها بر اساس معیارهای مختلفی ارزیابی می‌شوند و امتیاز دریافت می‌کنند که از آن جمله می‌توان به میزان توان فنی و سوابق کاری آن‌ها، تاسیسات و تجهیزات، کارکنان، لیست عادی بیمه، اظهارنامه‌های مالیاتی رد شده و… اشاره کرد. منظور از توان فنی و سوابق، در واقع نیروهای کاری شرکت، توان مالی شرکت و تجربه کاری آن‌ها است. شرکت‌ها بر اساس همین فاکتورها ارزیابی شده و در صورت داشتن صلاحیت لازم، به شرکت‌های پیمانکاری رتبه 5،  شرکت‌های مشاور رتبه 3 و شرکت‌های انفورماتیک رتبه 7 ارتقا می‌یابند.

لازم به ذکر است که شرکت‌ها پس از دریافت رتبه، در صورتی که از شرایط ارتقا رتبه پیمانکاری یا رتبه‌ بندی مشاوران برخوردار باشند، قابلیت ارتقا رتبه به پایه‌های بالاتر (تا رتبه 1) را خواهند داشت.

شرط لازم برای شرکت در مناقصات و مزایدات بزرگ داشتن گرید یا همان رتبه بندی شرکت است.

مراحل رتبه بندی شرکت

رتبه بندی شرکت ها و انواع آن

رتبه بندی شرکت ها انواع مختلفی دارد که شامل رتبه‌بندی شرکت‌های پیمانکاری، مشاور و انفورماتیک می‌شود. طیف رتبه شرکت ها در هر کدام از این موارد متفاوت است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. رتبه بندی شرکت ها در سازمان برنامه و بودجه و بعد از ارزیابی مدارک مورد نیاز صورت می‌گیرد. در ادامه به شرح انواع رتبه بندی شرکت ها که شامل موارد زیر است، خواهیم پرداخت.

  • رتبه بندی شرکت پیمانکاری
  • رتبه بندی شرکت مشاور
  • رتبه بندی شرکت انفورماتیک

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

رتبه شرکتهای پیمانکاری 5 پایه دارند که با توجه به نوع قراردادهایشان، از 5 تا 1 رده‌بندی می‌شوند. حوزه عملکرد و فعالیت شرکت‌های پیمانکاری در زمینه‌های ساخت، احداث، نصب، بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات است. ملاک و معیار اصلی در اخذ رتبه پیمانکاری در پایه 5، تعداد نیروهای فنی و مهندسی در هیئت مدیره آن شرکت است. لازم به ذکر است نحوه رتبه بندی شرکت های پیمانکاری بر اساس نوع فعالیت شرکت ممکن است متفاوت باشد.

رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

رشته های رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

رتبه بندی شرکتهای پیمانکاری در یازده رشته انجام می‌شود که در ادامه به معرفی این رشته‌ها خواهیم پرداخت:

  • انرژی
  • آب
  • کاوش‌های زمینی
  • مرمت آثار باستانی
  • ساختمان
  • تاسیسات
  • کشاورزی
  • نفت و گاز
  • صنعت و معدن
  • راه و ترابری
  • ارتباطات

رتبه بندی شرکت های مشاور

رتبه بندی شرکت های مشاوره‌ای، مدرکی است که در صورت تایید صلاحیت مشاوران شرکت بر اساس مقررات آیین‌نامه، از طرف سازمان ذیربط، به شرکت‌های مشاور اعطا می‌شود. رتبه بندی شرکت های مشاور شامل 3 پایه است که 3 پایین‌ترین و 1 بالاترین رتبه است. گرید مشاور دارای 9 رشته است که شرکت‌ها می توانند با توجه به حوزه فعالیت خود، درخواست خود را برای اخذ رتبه مشاور در رشته مربوطه، به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه دهند. در ادامه رشته‌های رتبه بندی شرکت های مهندسین مشاور را معرفی کرده‌ایم.

رتبه بندی شرکت های مشاور

رشته های رتبه بندی شرکت مشاوره

  • رشته راه و ترابری
  • رشته نفت و گاز
  • رشته صنعت
  • رشته انرژی
  • رشته معدن
  • رشته مخابرات
  • رشته کشاورزی
  • رشته آب
  • رشته شهرسازی و معماری

رتبه انفورماتیک

گرفتن مجوز شورای عالی انفورماتیک، در واقع همان اخذ رتبه انفورماتیک است. رتبه‌ها در شرکت‌های انفورماتیک، در 7 پایه صادر می‌شوند. رتبه انفورماتیک برای شرکت‌های در حال فعالیت و شرکت‎‌هایی که خدمات فنی و مهندسی، تکنولوژی و IT ارائه می‌دهند، قابل کسب است.

رتبه انفورماتیک

رشته های رتبه انفورماتیک

شرکت‌های انفورماتیک در 15 رشته رتبه‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی این رشته‌ها خواهیم پرداخت:

  1. طراحی و مهندسی سیستم‌های ویژه
  2. اتوماسیون صنعتی
  3. پشتیبانی انفورماتیک
  4. آموزش
  5. پشتیبانی سخت‌افزار
  6. تولید و ارائه سیستم‌های رایانه‌ای
  7. تولید قطعات جانبی سیستم‌های رایانه‌ای
  8. تولید دستگاه‌های جانبی
  9. طراحی و نظارت بر پروژه‌ها
  10. امنیت
  11. پشتیبانی و تولید اطلاعات مخابراتی
  12. تولید نرم‌افزارهای پایه
  13. ارائه خدمات و پشتیبانی شبکه‌های اطلاع‌رسان
  14. ارائه پکیج‌های نرم‌افزاری مختلف
  15. تولید و ارائه نرم‌افزارهای مربوطه

هزینه رتبه بندی شرکت

هزینه رتبه بندی شرکت

هزینه رتبه بندی شرکت ها به دو دسته تقسیم ‌می‌شوند که بدین شرح است: برخی از این هزینه‌ها، هزینه‌های عملیاتی مربوط به اجرای قوانین و استانداردهای مطابق آیین‌نامه هستند.

برخی دیگر از هزینه‌ها نیز مربوط به فیش‌های واریزی است که در سامانه ساجات باید پرداخت شود. البته مقدار این هزینه‌ها بسیار کم و ناچیز است.

تفاوت شرکت های پیمانکاری و مشاوره ای

بین شرکت‌های پیمانکاری و مشاوره‌ای، تفاوت چشمگیری وجود دارد، زیرا وظیفه هر یک با دیگری متفاوت است. شرکت‌های پیمانکاری در پروژه‌های ساخت و ساز و عمرانی فعالیت دارند، درحالیکه شرکت‌های مشاوره‌ای وظیفه نظارت بر ساخت و طرح‌ریزی را بر عهده دارند. شرکت‌های مشاوره‌ای در کنار پیمانکاران، به عنوان ناظر و مشاور فعالیت می‌کنند.

در رتبه بندی شرکت های مشاوره‌ای، علاوه بر نیروهای فنی و مهندسی، امکانات فنی، اداری و اجرایی آن‌ها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند. اما شرایط اخذ رتبه شرکت پیمانکاری متفاوت است. در اخذ رتبه شرکت های پیمانکاری مواردی مانند توان مالی شرکت، تجارب کاری و کارمندان متخصص و فنی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

🟦شرکت‌های پیمانکاری 🟦شرکت‌های مشاوره‌ای
🟨در پروژه‌های ساخت و ساز و عمرانی فعالیت دارند. 🟨بر ساخت و طرح‌ریزی پروژه‌ها نظارت دارند.
🟨وظایف ساخت، احداث، نصب و بهره‌برداری و تعمیرات را بر عهده دارند. 🟨وظایف نظارت و مشاوره را بر عهده دارند.
🟨نیروهای فنی و مهندسی، امکانات فنی، اداری و اجرایی شرکت ارزیابی می‌شود. 🟨توان مالی، تجارب کاری و میزان تخصص کارمندان ارزیابی می‌شود.

ارتقا رتبه بندی شرکت

ارتقا رتبه بندی شرکت نیازمند اعتبار و امتیاز در بخش‌های متفاوتی مانند توان مالی، قراردادها و پروژه‌ها، مهندسین متخصص، میزان تاسیسات و تجهیزات فنی و اداری، توان اجرایی شرکت، تعداد پرسنل، محل اداری شرکت و کارگاه‌های فنی (در صورت وجود) است. هر شرکتی برای ارتقا رتبه خود به پایه های بالاتر، باید حداکثر امتیازهای لازم را در هر بخش، کسب کند.

پس از آن با همان مدارکی که در ابتدا برای اخذ رتبه اقدام کردید، می‌توانید برای ارتقای رتبه هم اقدام کنید. جهت ارتقا رتبه شرکت باید تمامی قراردادها و پروژه‌هایتان را در سامانه ساجات ثبت کنید تا تمامی امتیازهای دریافت شده، به ارتقای شما کمک کنند.

ارتقا رتبه بندی شرکت

هر کسب و کاری که به دنبال رشد و پیشرفت است، باید در این راه قدم بردارد و به دنبال کسب رتبه بهتر و بالاتری نسبت به رتبه پیشین خود باشد. یکی از مزیت‌های اخذ رتبه در پایه‌‌های بالاتر، این است که می‌توانید در مناقصات بزرگ‌تری که سبب شناخت و پیشرفت شما می‌شود، شرکت کنید. برخی از مزیت‌های دریافت رتبه بندی شرکت در پایه‌های بالاتر عبارتند از:

  • امکان شرکت در مناقصات بیشتر و بزرگ‌تر
  • رشد و درآمد بیشتر کسب و کار
  •  افزایش سرمایه
  • کسب اعتبار
  • برقراری ارتباط با شرکت‌های بزرگ

ابطال و تمدید رتبه بندی شرکت

تمامی گواهی‌های رتبه بندی شرکت ها بصورت 4 ساله صادر می‌شوند و زمانی که این مدت به پایان برسد، در صورتی که در مدت این 4 سال شرکت دارای کارکرد مالی و قرارداد بوده باشد و امتیاز مورد نیاز برای ارتقا به پایه بالاتر را کسب کرده باشد، می‌تواند جهت ارتقای رتبه اقدام کند.

در غیر اینصورت شرکت برای جلوگیری از ابطال رتبه، باید جهت تمدید رتبه درخواست خود را به سازمان ارسال کند. همیشه 6 ماه قبل از پایان اعتبار گواهی صادر شده، باید اقدامات لازم برای تمدید را انجام دهید. اگر امکان تمدید آن وجود نداشت و این فرصت را از دست دادید، شرکت ابطال می‌گردد.

استعلام گرید شرکت

استعلام گرید شرکت

در سایت ساجات می‌توانید استعلام گرید شرکت‌ها را انجام دهید. با وارد شدن به سامانه ساجات (sajat.mporg.ir) بعد از وارد کردن اطلاعات شرکت (شناسه ملی و شماره ثبت)، می‌توانید از وضعیت آخرین گرید اخذ شده و سایر اطلاعات همچون پایه رتبه، رشته، تاریخ اخذ و پایان اعتبار و … اطلاعات کسب کنید.

سوالات متداول

شرایط مهم جهت اخذ رتبه شرکت‌ها کدام است؟

عدم اشتغال مدیران شرکت در مشاغل دولتی و عدم سوء پیشینه شرکت که سبب ایجاد محدودیت‌هایی حین انجام پروژه‌ها می‌شود، از شرایط مهم اخذ رتبه به شمار می‌روند.

رتبه بندی شرکت چقدر هزینه در بردارد؟

هزینه‌های اخذ رتبه مربوط به فیش‌های واریزی سامانه ساجات است که معمولاً این هزینه‌ها کم یا زیاد می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

5 - (20 امتیاز)
keyboard_arrow_up