رتبه پیمانکاری، به مثابه سندی ارزشمند، صلاحیت و توانمندی شرکت‌ها را در اجرای پروژه‌های عمرانی به اثبات می‌رساند. ارتقا رتبه، دریچه‌ای به سوی فرصت‌های طلایی گشوده و امکان مشارکت در پروژه‌های بزرگ‌تر و سودآورتر را فراهم می‌کند. این مقاله نقشه راهی برای پیمانکاران جویای ارتقا رتبه ارائه می‌دهد و الزامات، شرایط و فرآیند ارتقا را به تفصیل شرح می‌دهد.

ارتقا رتبه پیمانکاری

ارتقا رتبه پیمانکاری فرصت های زیادی را برای شرکت های پیمانکاری دارای رتبه ایجاد می کند. با ارتقا صلاحیت پیمانکاری در سازمان برنامه و بودجه، شرکت ها می تواند در مزایدات و مناقصات با حجم مالی بیشتر و بزرگتر شرکت کنند. همچنین بسیاری از ارگان های دولتی، محدودیت پایه رتبه خاصی را در ارائه پیمان به شرکت پیمانکاری متقاضی مد نظر دارند که با ارتقا رتبه می توانید از سد این محدودیت ها گذشته و با این ارگان ها نیز قراردادهای با حاشیه سود بالایی منعقد کنید. توجه داشته باشید که پیش از ارتقا رتبه، می بایستی رتبه پیمانکاری خود را از قبل اخذ کرده باشید.

بنا بر آن چه گفته شد، شرکت‌هایی که خواستار ارتقا رتبه پیمانکاری هستند، می‌توانند درخواست خود را در سامانه ساجات به ثبت برسانند. در صورتی که شرایط اخذ رتبه پیمانکاری را داشته باشند، این رتبه از سوی سازمان برنامه و بودجه به آنها اعطا می‌گردد. رتبه بندی رشته های پیمانکاری از رتبه 5 آغاز شده و با فعالیت شرکت و اخذ امتیازات لازم در طول زمان فعالیت رتبه خود، رتبه مورد نظر ارتقا می یابد و به ترتیب از رتبه 5 تا رتبه 1 پیمانکاری پیش می رود.

مراحل ارتقا رتبه پیمانکاری

مراحل ارتقا رتبه پیمانکاری

به منظور اخذ و ارتقا رتبه پیمانکاری می‌توانید با بارگذاری مدارک و اطلاعات مورد نیاز در سامانه ساجات، درخواست خود را برای ارتقا رتبه پیمانکاری ثبت کنید. کارشناسان مربوطه پس از بررسی پرونده، درخواست شما را رد یا تایید خواهند کرد که وضعیت آن در پنل کاربری قابل مشاهده  است.

از جمله مراحلی که جهت ارتقا رتبه پیمانکاری و رتبه بندی شرکت باید پشت سر بگذارید به شرح زیر است:

  1. حضور مهندسین امتیاز آور شرکت در سمت مدیرعامل و اعضا هیات مدیره
  2. آماده و تهیه کردن مدارک مورد نیاز 
  3. ثبت‌نام در سامانه ساجات
  4. آپلود مدارک مورد نیاز ذکر شده در سامانه
  5. در این مرحله برای شما پرونده تشکیل می‌شود و درخواست شما به کارتابل پرونده‌های کارشناس سازمان می‌رسد.
  6. پس از تشکیل پرونده، شرایط و مدارک شما توسط سازمان مورد بررسی و تایید قرار خواهد گرفت. در صورتی که شرایط و مدارک مورد تایید قرار گیرد، به درخواست شما رسیدگی می‌شود، اما اگر بنا به دلایلی کارشناسان مذکور آن را رد شده اعلام کنند، موظف هستید تا نسبت به رفع نواقص اقدام به عمل آورید.
  7. پس از اینکه نواقص را رفع کرده و مجدداً مدارک را برای سامانه ارسال، و تقاضای خود را ثبت کردید، می بایستی به صورت فیزیکی نیز مدارک خود را به سازمان مربوطه ارائه دهید. برای شرکت هایی که دفتر مرکزی آن ها در استان تهران واقع شده، سازمان برنامه وبودجه، و برای شرکت هایی که دفتر مرکزی آن ها در استان های دیگر ثبت شده، استانداری استان مربوطه ارگان مربوطه لحاظ خواهد شد.
  8.  در صورت تایید کارشناس، رتبه جدید طی 1 الی 2 هفته برای شما صادر می‌گردد و می‌توانید آن را در سامانه ساجات مشاهده نمایید.

شرایط لازم برای ارتقا رتبه پیمانکاری

شرایط لازم برای ارتقا رتبه پیمانکاری

برای دریافت رتبه پیمانکاری باید برخی شرایط را داشته باشید. این شرایط توسط مراجع ذیصلاح، بررسی و ارزیابی می‌شود. از جمله شرایط لازم برای ارتقا رتبه پیمانکاری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مبلغ قراردادهایی که طی چند سال گذشته توسط شرکت پیمانکاری با سایر موسسات منعقد شده: به عبارت دیگر هر چه میزان مبلغ قرارداد پروژه‌های انجام شده توسط شرکت پیمانکاری بیشتر باشد، یا به عبارتی تعداد پروژه‌های بزرگی که با موفقیت به اتمام رسانده، بیشتر باشد، شانس بیشتری برای اخذ ارتقا رتبه پیمانکاری خواهدداشت.

حضور نیروهای امتیازآور برای شرکت پیمانکاری: جهت ارتقا رتبه پیمانکاری و رتبه بندی شرکت میزان سوابق مهندسینی که در شرکت فعالیت دارند، اهمیت بسزایی دارد. به عبارت دیگر هرچه سوابق این افراد بیشتر باشد، شرکت متقاضی امتیاز بیشتری در اخذ ارتقا رتبه پیمانکاری خواهند داشت.

توان مالی شرکت پیمانکار: یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین معیارها در جهت ارتقا رتبه پیمانکاری، توان مالی آن شرکت است. توان مالی در واقع میزان مبالغ  دریافتی از پروژه‌های انجام شده است. اظهارنامه‌های مالیاتی باید توسط شرکت های پیمانکار به سازمان امور مالیاتی اعطا گردد.

عوامل موثر در ارتقا رتبه پیمانکاری به پایه 3، 2 و 1

عوامل موثر در ارتقا رتبه پیمانکاری به پایه 3، 2 و 1

عوامل بسیاری در کسب امتیازات لازم برای ارتقا رتبه پیمانکاری شرکت متقاضی دخیل هستند که بیان همه آن ها از حوصله این مقاله خارج است. اما بهتر است بدانید مهمترین عوامل امتیازدهی، عوامل مالی و نیروی انسانی تحت پوشه بیمه شرکت می باشد. برخی از عوامل مهم دیگر عبارتند از:

  • وجود امکانات و خدمات پشتیبانی در شرکت پیمانکاری
  • وجود سرمایه و نیروی انسانی متخصص که در شرکت پیمانکاری متقاضی مشغول به کار هستند.
  • وجود ساختار مدیریتی که بر شرکت پیمانکاری متقاضی نظارت دارد.

مزایا ارتقا رتبه پیمانکاری

مزایا ارتقا رتبه پیمانکاری

ارتقا رتبه پیمانکاری  فرصت های زیادی را برای شرکت های پیمانکاری دارای رتبه ایجاد می کند. با ارتقا صلاحیت پیمانکاری در سازمان برنامه و بودجه، شرکت ها می تواند در مزایدات و مناقصات با حجم مالی بیشتر و بزرگتر شرکت کنند. همچنین بسیاری از ارگان های دولتی، محدودیت پایه رتبه خاصی را در ارائه پیمان به شرکت پیمانکاری متقاضی مد نظر دارند که با ارتقا رتبه می توانید از سد این محدودیت ها گذشته و با این ارگان ها نیز قراردادهای با حاشیه سود بالایی منعقد کنید. توجه داشته باشید که پیش از ارتقا رتبه، می بایستی رتبه پیمانکاری خود را از قبل اخذ کرده باشید.

مدارک مورد نیاز جهت ارتقا رتبه پیمانکاری

شرکت‌هایی که برای ارتقا رتبه پیمانکاری شرکت اقدام می‌کنند، باید یکسری مدارک و اسنادی را که مورد نیاز است، تهیه و تنظیم کنند، این مدارک عبارتند از: موافقت‌نامه‌های شرکت، مدارک ثبتی شرکت، سربرگ شرکت، اظهارنامه مالیاتی شرکت و یک صورتجلسه که در آن تمامی تغییرات مربوط به سهام شرکت ذکر شده است.

نکته حائز اهمیت این است که تمامی این مدارک ثبتی با توجه به نوع شرکت‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. به عنوان مثال در شرکت با مسئولیت محدود، مدارکی که مورد نیاز هستند شامل تقاضانامه، روزنامه رسمی، نامه و تاسیس و تغییرات شرکت،  اساسنامه می‌شود.

مدارک مورد نیاز جهت ارتقا رتبه پیمانکاری

نکته مهم: در صورتي كه مدارك، اسناد و اطلاعات بارگذاری شده در سامانه، خلاف واقع و جعلی باشد، گواهینامه پیمانکاری اخذ شده در تمامی رشته‌ها به مدت 3 الی 36 ماه تعلیق، و همچنین حذف ظرفیت مجاز قراردادها .

در مواردی از این قبیل طبق تشخیص دفتر امور مشاوران و پیمانکاران، شرکت پیمانکار و تمامی مدیران آن صلاحیت خود برای ارتقا رتبه از دست می‌دهند همچنین از 1 تا 3 سال جهت اخذ و ارتقا رتبه محروم می‌گردند.

نکته مهم در ارتقا رتبه پیمانکاری

در هر پایه‌ای تعداد پروژه‌های مجاز وجود دارد. علاوه بر این در هر پایه میزان ظرفیت ریالی برای عقد قراردادها نیز وجود دارد، به عبارتی در اخذ رتبه، با محدودیت‌های مالی و عقد قراردادها روبرو هستیم. در ادامه با ذکر چند مثال به شفاف‌سازی این مبحث می‌پردازیم.

به عنوان مثال شرکت‌هایی که دارای رتبه 5 آب هستند، امکان عقد قرارداد برای اجرای بیش از پنج پروژه را ندارند. همچنین مبلغ ریالی آن‌ها نباید بیشتر از هزار میلیارد ریال باشد. و یا شرکت‌هایی که دارای رتبه 2 آب هستند، امکان عقد قرارداد برای اجرای بیش از پانزده پروژه را ندارند. همچنین مبلغ ریالی آن‌ها نباید بیشتر از صد هزار میلیارد ریال باشد.

نکته: این اعداد تقریبی بوده و تنها برای مثال و درک بهتر موضوع ذکر شده است.

مهندسین امتیاز آور جهت ارتقا رتبه پیمانکاری

مهندسین امتیاز آور جهت ارتقا رتبه پیمانکاری

برای اینکه بتوانید رتبه پیمانکاری شرکت خود را ارتقا دهید، نیازمند مهندسین و نیروهایی هستید که سابقه بیمه مرتبط با زمینه فعالیت شرکت شما داشته باشند. علاوه بر این، مهندسان امتیاز آور باید عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت باشند. برای ارتقا رتبه پیمانکاری شرکت در صورتی که شرکت شما در یک رشته رتبه داشته باشد، نیازمند یک مهندس با 7 سال سابقه مرتبط با زمینه فعالیت شرکت هستید تا بدین ترتیب بتوانید رتبه کسب نمایید.

علاوه بر این هر شرکت رتبه‌دار باید اعضا و مهندسین امتیاز آوری داشته باشد که مدرک تحصیلی مرتبط با زمینه فعالیت شرکت را دارا هستند. به عنوان مثال برای اخذ رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات در شرکت خود نیاز به دو مهندس امتیاز آور با 7 سال سابقه بیمه مرتبط با زمینه فعالیت شرکت دارید.

شرایط ارتقا رتبه پیمانکاری از ۵ به ۴

در مرحله اول پس از اینکه شرکت پیمانکاری به ثبت رسید، پیمانکاران باید برای اخذ رتبه پیمانکاری اقدام نمایند. برای این موضوع می‌توانید از طریق مراجعه به سامانه ساجات و ارائه مدارک و اسناد مورد نیاز، درخواست خود را جهت ارتقا رتبه ارائه دهید. لازم به ذکر است باید تعدادی فرم را بصورت آنلاین که در رابطه با اطلاعات شرکت و اعضای آن است، تکمیل و تایید نمایید.

در این مرحله بعد از اینکه اطلاعات را تکمیل و به ثبت رساندید، این اطلاعات به شکل یک فرم در می‌آید که باید از آن یک پرینت تهیه کرده و فرم مورد نظر را برای  نظارت راهبردی ریاست جمهوری پست کنید. این سازمان پس از بررسی فرم مذکور، در صورتی که پیمانکار تمامی شرایط را داشته و مورد تایید باشد، رتبه‌ای بین ۵ تا ۱ به پیمانکار اختصاص می‌دهد.

شرایط ارتقا رتبه پیمانکاری از ۵ به ۴

سه فاکتور اصلی حین ارتقا  رتبه پیمانکاری شرکت‌ها از رتبه 5 به 4  مورد بررسی قرار می‌گیرد:

  1. توان مالی شرکت
  2. وجود نیروی امتیاز آور برای شرکت
  3. میزان مبلغ قراردادهای انجام شده طی 15 سال گذشته

اهمیت مبلغ قرارداد پروژه‌های انجام شده شرکت های پیمانکاری به قدری بالاست که می‌تواند در ارتقا رتبه پیمانکاران کمک شایانی کند. پیمانکارانی که رتبه 5 را دریافت کرده‌اند می‌توانند با بالا بردن توان فنی و عقد قراردادهای عظیم، زمینه را برای ارتقا رتبه پیمانکاری از ۵ به ۴ فراهم کنند.

سوالات متداول

هزینه ارتقا رتبه پیمانکاری چقدر است؟

هزینه ارتقا رتبه به عواملی همچون پایه، رشته مورد نیاز، تعداد رشته‌ها، سوابق، کارکردها و… بستگی دارد.

امتیاز مورد نیاز برای ارتقا رتبه پیمانکاری به 4 چه میزان است؟

این امتیازها با توجه به آیین‌نامه‌ای که سازمان در نظر می‌گیرد، تعیین و اعلام می‌شوند که برای هر رشته، پایه و مهندسی متفاوت می‌باشد.

برای اخذ رتبه پیمانکاری تک رشته به چند مهندس نیاز داریم؟

شما برای اخذ این رتبه به یک مهندس با 7 سال سابقه بیمه و همچنین مدرک تحصیلی مرتبط با رشته شرکت نیاز دارید. یا اینکه دارای سابقه بیمه از شرکت‌های مرتبط رتبه‌دار باشد که از 4 سال برای 3 سال آن بیمه رد شده داشته باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

5 - (16 امتیاز)
keyboard_arrow_up