هر فردی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود باید برخی از مراحل و مجوزهای قانونی را انجام دهد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دریافت جواز کسب یا همان پروانه کسب است. ما در این محتوا به این پرسش پاسخ خواهیم داد که…
0 تا 100 اخذ جواز کسب در سال 1403

هر فردی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود باید برخی از مراحل و مجوزهای قانونی را انجام دهد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها دریافت جواز کسب یا همان پروانه کسب است. ما در این محتوا به این پرسش پاسخ خواهیم داد که پروانه یا جواز کسب چیست؛ در مورد مهم‌ترین شرایط گرفتن جواز کسب در سال 1403 و مدارک لازم برای این کار با شما صحبت خواهیم کرد و در پایان نیز به روش‌های دریافت، هزینه و انواع آن خواهیم پرداخت.

جواز کسب چیست؟

جواز یا همان پروانه کسب یکی از مجوزهای قانونی است که هر فردی برای شروع کسب‌وکار خود ملزم به دریافت آن است. در صورت شروع فعالیت اقتصادی و تجاری بدون دریافت این مجوز قانونی افراد با چالش‌های متعددی مواجه می‌شوند.

جواز کسب یا پروانه کسب، مجوزی است که طبق مقررات قانون نظام صنفی، به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه، به فرد مربوط برای محل مشخص یا وسیله کسب مشخص، داده می‌شود. به عبارت ساده‌تر، جواز کسب سندی است که به طور قانونی به صاحب آن اجازه می‌دهد تا در یک مکان یا وسیله نقلیه خاص، فعالیت صنفی مشخصی را انجام دهد.

حتما بخوانید: جواز کسب چیست؟

برای مثال اگر فردی بدون گرفتن جواز کسب مغازه برای راه‌اندازی فروشگاه پوشاک، سوپرمارکت، میوه و تره بار و هر شغل دیگری اقدام کند، اتحادیه اصناف با همکاری شهرداری و اداره اماکن می‌تواند نسبت به پلمپ واحد مربوطه اقدام کند.

مزایای گرفتن جواز کسب چیست؟

افراد با اخذ جواز کسب می‌توانند از مزایای زیادی برخوردار شوند که از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با دریافت جواز کسب امکان ثبت نشان تجاری (یا همان برند) برای کسب‌وکارهای مختلف فراهم می‌شود.
  • بعد از دریافت این مجوز قانونی صاحبان مشاغل می‌توانند از خدماتی که شهرداری ارائه می‌دهد، بهره‌مند شوند.
  • کسب‌وکارهایی که دارای پروانه کسب هستند، از حمایت‌های دولتی و قانونی زیادی مثل اعطاء تسهیلات بانکی با شرایط بهره مناسب برخوردار می‌شوند.
  • واحدهایی که در حوزه‌های مختلف صنعتی فعالیت می‌کنند، با اخذ پروانه کسب می‌توانند برای اجاره سوله‌های بزرگ با اجاره مناسب و به صورت بلندمدت اقدام کنند و نگرانی بابت محل کارگاه خود نداشته باشند.

انواع جواز کسب

انتخاب نوع جواز کسب گام مهمی است که برای دریافت جواز باید به آن توجه کنید. به منظور صحبت در مورد انواع جواز کسب، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جواز کسب تولیدی: یکی از انواع جواز کسب، جواز کسب تولیدی است. این مجوز برای کسب و کارهایی است که قصد دارند تا برای تولید هرگونه محصول، از مواد اولیه تا کالای نهایی، اقدام کنند. مشاغلی مانند تولید مواد خوراکی، پوشاک، لوازم و تجهیزات و… نیاز است تا برای دریافت این جواز اقدام کنند.
  • جواز کسب خدماتی: جواز کسب خدماتی مخصوص مشاغل و کسب و کارهایی است که به جای فروش اجناس، خدمات ارائه می‌دهند. مشاغلی نظیر خدمات نظافتی، آرایشگاه، خشکشویی، رستوران، تعمیرگاه و… باید این جواز را برای فعالیت قانونی بگیرند.
  • جواز کسب توزیعی: جواز کسب توزیعی جواز مخصوص برای مشاغلی است که اقلام مصرفی را مستقیما به فروش می‌رسانند. این نوع جواز برای مشاغلی نظیر فروشگاه‌های پوشاک، سوپر مارکت، لوازم التحریر، داروخانه و… مناسب است.
  • جواز کسب فنی: جواز کسب فنی برای مشاغلی است که کار آن‌ها تعمیر و یا نصب وسایل فنی یا الکترونیکی است. در صورتی که قصد دارید تا برای دریافت این نوع جواز اقدام کنید، داشتن مدرک فنی و حرفه‌ای مربوط به آن رشته است. مشاغلی نظیر مکانیکی، تعمیر لوازم خانگی، تعمیرات موبایل و… باید برای دریافت این جواز اقدام کنند.

مهم‌ترین شرایط  گرفتن جواز کسب

دریافت هر مجوز قانونی شرایط و ضوابط خاص خود را دارد و پروانه کسب هم از این قاعده مستثنی نیست. برای گرفتن جواز کسب احراز شرایط زیر ضروری است:

  • هر فردی برای راه‌اندازی کسب‌وکار باید تابعیت ایران را داشته باشد. در صورت غیرایرانی بودن نیز داشتن مجوزهای کار قانونی از وزارت کار و پروانه اقامت معتبر از وزارت کشور الزامی است.
  • دریافت پروانه برای راه‌اندازی کسب‌وکار در شهر تهران با توجه به جمعیت بالا و شرایط خاصی که دارد، نیازمند ارائه مدرک مستندی است که نشان‌دهنده اقامت به مدت 5 سال در این شهر باشد.
  • هر کسب وکاری برای شروع فعالیت خود نیازمند مکان ایمن و استاندارد است؛ بنابراین یکی از شرایط مهم برای اخذ پروانه کسب ارائه سند مالکیت یا اجاره‌نامه محل کسب‌وکار مورد نظر است.
  • محل کسب باید به تایید کارشناس اداره اماکن نیروی انتظامی هم برسد؛ به‌علاوه باید ملک تجاری باشد؛ زیرا امکان انجام فعالیت اقتصادی در محل مسکونی وجود ندارد.
  • افراد برای دریافت پروانه کسب از اتحادیه مربوطه نباید سوءسابقه داشته باشند. برای اثبات این موضوع ارائه گواهی عدم سوءپیشینه الزامی است.
  • افراد برای دریافت پروانه کسب برای راه‌اندازی فعالیت اقتصادی، باید حداقل سواد خواندن و نوشتن را داشته باشند.

مدارک لازم برای گرفتن جواز کسب

برای اخذ پروانه کسب ارائه برخی از مدارک الزامی است که از جمله این مدارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کارت پایان خدمت یا معافیت برای آقایان
  • گواهی عدم سوءپیشینه
  • گواهی عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • برگ سلامت و بهداشت شخصی فرد متقاضی
  • سند مالکیت یا اجاره‌نامه محل کسب
  • اصل و کپی مدارک شناسایی افراد شامل کارت ملی و شناسنامه
  • عکس پرسنلی 3×4

نحوه دریافت جواز کسب

برای گرفتن جواز کسب می‌توانید به اتحادیه اصناف مربوطه مراجعه کنید و با ارائه مدارک مورد نیاز و پر کردن فرم‌های مربوطه، ثبت درخواست خود را انجام دهید.

با این حال ممکن است مراجعه حضوری به اتحادیه و ثبت درخواست اخذ پروانه کسب برای بسیاری از افراد مشکل باشد و زمان آن‎ها را بگیرد که این افراد می‌توانند مراحل دریافت جواز کسب را به صورت آنلاین ثبت کنند.

برای ثبت آنلاین درخواست گرفتن جواز کسب در سال 1403 می‌توانید مراحل زیر را به صورت گام به گام دنبال کنید:

  1. مرحله اول: به سایت درگاه ملی مجوزها مراجعه کنید و با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز در آن، ثبت‌نام را انجام دهید و نام کاربری و رمز عبور مورد نظر خود را وارد کنید.
  2. مرحله دوم: با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور به حساب کاربری خود وارد شوید.
  3. مرحله سوم: در داشبورد خود گزینه «ثبت و پیگیری مجوز» را انتخاب کنید و سپس «ثبت نهایی درخواست» را بزنید.
  4. مرحله چهارم: بعد از انتخاب ثبت نهایی درخواست، کد پیگیری برای شما ارسال می‌شود که با وارد کردن این کد در کادر در نظر گرفته شده، می‌توانید اطلاعات مربوط به درخواست خود مثل اطلاعات شخصی و مجوز مورد نظر را مشاهده کنید. بعد از اطمینان از صحت این اطلاعات، روی گزینه «تایید» بزنید.
  5. مرحله پنجم: بعد از تایید اطلاعات مورد نظر باید مدارک مورد نیاز برای گرفتن پروانه کسب را در این سامانه بارگذاری کنید.
  6. مرحله ششم: بعد از ثبت درخواست و بارگذاری مدارک مورد نیاز، درخواست شما در نوبت بررسی قرار می‌گیرد و در صورت احراز شرایط ممکن، بازرس اتحادیه برای بررسی میدانی به محل کسب شما اعزام می‌شود.

انواع جواز کسب

به طور کلی جواز کسب به دو دسته پروانه موقت و دائم تقسیم‌بندی می‌شود که در مورد هریک از این دو نوع در ادامه این بخش صحبت خواهیم کرد.

پروانه کسب موقت

پروانه کسب موقت برای بار اول به صاحبان مشاغلی که به تازگی واحد صنفی مورد نظر خود را راه‌اندازی کرده‌اند، داده می‌شود که اعتبار این مجوز قانونی به مدت یک سال است. بعد از اتمام زمان پروانه کسب موقت، فرد تا 30 روز مهلت دارد تا برای گرفتن جواز کسب دائمی اقدام کند که در صورت عدم انجام این کار، جواز کسب وی باطل خواهد شد. پروانه کسب موقت مجوزی است که طبق قانون نظام صنفی به اشخاص واجد شرایط برای شروع و ادامه فعالیت صنفی در یک محل یا وسیله نقلیه خاص به مدت یک سال داده می‌شود.

هدف از صدور پروانه کسب موقت:

  • حمایت از افراد بیکار و جویای کار: با صدور پروانه کسب موقت، فرصتی برای این افراد فراهم می‌شود تا بتوانند فعالیت صنفی خود را آغاز کنند و در صورت موفقیت، برای اخذ پروانه کسب دائم اقدام کنند.
  • جلوگیری از فعالیت واحدهای صنفی بدون پروانه: با صدور پروانه کسب موقت، نظارت بر فعالیت واحدهای صنفی افزایش می‌یابد و از فعالیت واحدهای بدون پروانه جلوگیری می‌شود.

شرایط صدور پروانه کسب موقت:

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران: متقاضی باید تابعیت جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد.
  • سلامت جسمی و روانی: متقاضی باید از نظر جسمی و روانی سالم باشد.
  • عدم سوء پیشینه: متقاضی نباید سوء پیشینه کیفری داشته باشد.
  • داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت (برای آقایان): آقایان باید کارت پایان خدمت یا معافیت داشته باشند.
  • داشتن گواهی مهارت (در صورت نیاز): در برخی از رسته‌های صنفی، متقاضی باید گواهی مهارت مربوطه را از مراجع ذیصلاح اخذ کند.
  • تناسب محل کسب با فعالیت صنفی: محل کسب باید از نظر متراژ، تهویه، نورپردازی و سایر موارد با فعالیت صنفی مورد نظر متناسب باشد.

پروانه کسب دائم

جواز کسب دائم نوعی مجوز قانونی است که مدت اعتبار آن برابر با 5 سال است و افراد بعد از اخذ آن می‌توانند به مدت 5 سال بدون نگرانی بابت بروز مشکل قانونی، فعالیت اقتصادی خود را پیگیری کنند. بعد از اتمام 5 سال اعتبار پروانه کسب دائمی، افراد باید نسبت به تمدید آن اقدام کنند؛ زیرا در صورت عدم تمدید چالش‌های متعددی برای افراد ایجاد می‌شود.

پروانه کسب دائم مجوزی است که طبق قانون نظام صنفی به اشخاص واجد شرایط برای شروع و ادامه فعالیت صنفی در یک محل یا وسیله نقلیه خاص به مدت 5 سال داده می‌شود.

مزایای پروانه کسب دائم:

  • اعتبار بیشتر: پروانه کسب دائم دارای اعتبار 5 ساله است که به مراتب بیشتر از پروانه کسب موقت (یک ساله) می‌باشد.
  • امنیت شغلی بیشتر: دارندگان آن از امنیت شغلی بیشتری برخوردار می‌شود و می‌تواند با خیال راحت‌تری به فعالیت خود ادامه دهد.
  • امکان اخذ تسهیلات: دارندگان می‌توانند از تسهیلات و حمایت‌های بیشتری از جمله وام، بیمه و غیره برخوردار شوند.
  • معتبرتر بودن: پروانه کسب دائم از نظر قانونی معتبرتر از پروانه کسب موقت است و می‌تواند در بسیاری از امور مانند اخذ مجوزهای مختلف، عقد قرارداد و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

شرایط صدور پروانه کسب دائم:

  • داشتن پروانه کسب موقت: متقاضی باید در ابتدا پروانه کسب موقت را اخذ کرده باشد و یک سال از تاریخ صدور آن گذشته باشد.
  • عدم تخلف در طول مدت اعتبار پروانه کسب موقت: متقاضی نباید در طول مدت اعتبار پروانه کسب موقت، مرتکب تخلف صنفی شده باشد.
  • ادامه فعالیت در محل کسب: متقاضی باید در طول مدت اعتبار پروانه کسب موقت، به طور مستمر در محل کسب خود فعالیت کرده باشد.
  • ارائه مدارک لازم: متقاضی باید مدارک لازم را به اتحادیه مربوطه ارائه دهد.

تمدید جواز کسب

انواع جواز کسب موقت یا دائمی دارای مدت اعتبار مشخص هستند و پس از پایان این دوره زمانی، افراد باید نسبت به تمدید آن اقدام کنند تا با مشکل قانونی مواجه نشوند؛ زیرا با عدم تمدید پروانه کسب در موعد مقرر، پروانه کسب فرد باطل خواهد شد.

برای تمدید جواز کسب می‌توانید به اتحادیه صنفی خود مراجعه کنید و با ارائه مدارک مورد نیاز درخواست خود را ارائه دهید و یا با مراجعه به سایت ایران اصناف به نشانی iranianasnaf.ir نسبت به ثبت آنلاین درخواست تمدید پروانه کسب خود اقدام کنید.

در صورت عدم تمدید جواز کسب، اعتبار شما باطل شده و امکان ادامه فعالیت صنفی وجود نخواهد داشت. سپس باید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط، مدارک و هزینه تمدید جواز کسب، به اتحادیه مربوطه یا مراجع ذیصلاح مراجعه کنید. مدارک مورد نیاز برای تمدید جواز کسب شامل موارد زیر می‌شود:

  • ارائه اصل پروانه کسب قبلی
  • ارائه دفترچه عضویت
  • ارائه فیش پرداختی عوارض مشاغل شهرداری واحد صنفی مورد نظر
  • ارائه فیش مالیات پرداخت شده
  • ارائه آخرین مالیات بر درآمد پرداخت شده
  • پرداخت هزینه های مربوط
  • ارائه کارت معاینه بهداشت
  • گواهی دوره آموزشی از مراکز صنفی

هزینه اخذ جواز کسب در سال 1403

دریافت جواز کسب در سال 1403 شامل برخی هزینه‌هاست که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برای ثبت درخواست گرفتن جواز کسب ابتدا باید برخی از مدارک ارائه شوند که تهیه این مدارک و ثبت‌نام برای این منظور شامل برخی از هزینه‌هاست.
  • بعد از ثبت درخواست پروانه کسب، در صورت احراز شرایط اولیه، یک بازرس از طرف اتحادیه به محل کسب اعزام می‌شود که این مرحله نیز شامل پرداخت هزینه است.
  • برای عضویت در اتحادیه باید هزینه اولیه حق عضویت به اتحادیه اصناف را پرداخت کنید.
  • علاوه بر هزینه اولیه حق عضویت، باید مبلغی هم به صورت سالانه به اتحادیه صنف مربوطه پرداخت شود.

حتما بخوانید: هزینه های دریافت جواز کسب در سال 1403

میزان هزینه هریک از این موارد که به آن‌ها اشاره کردیم، بر اساس صنف مربوطه و شهری که درخواست جواز کسب در آن داده شده است، متفاوت است. به طور مثال هزینه دریافت جواز برای تولیدی لباس در همدان با مبلغی که باید برای پروانه کسب سوپر مارکت در شهر تهران بپردازید، متفاوت است؛ ولی به طور کلی هزینه گرفتن جواز کسب برای مشاغل مختلف می‌تواند بین 500 هزار تا 2 میلیون تومان باشد.

اعتراض به رد درخواست جواز کسب

این امکان برای شما وجود دارد تا اگر درخواست جواز کسب شما رد شده باشد، بتوانید برای اعتراض اقدام کنید. برای انجام این کار نیاز است تا مراحل زیر را طی کنید:

  • دریافت نظر کتبی اتحادیه: پس از رد درخواست، اتحادیه نظر کتبی خود را به شما ابلاغ می‌کند.
  • ارائه اعتراض به کمیسیون نظارت: در مدت 10 روز پس از دریافت نظر کتبی اتحادیه، می‌توانید اعتراض خود را به کمیسیون نظارت مربوطه ارائه دهید.
  • بررسی اعتراض توسط کمیسیون نظارت: کمیسیون نظارت موظف است در مدت یک ماه به اعتراض شما رسیدگی و نظر خود را اعلام کند.

در اعتراض خود، به طور واضح و مستند دلایل خود را برای رد درخواست جواز کسب، غیرقابل قبول و نادرست عنوان کنید. در صورت نیاز، می‌توانید از یک مشاور حقوقی یا متخصص در امور صنفی کمک بگیرید.

نحوه انتقال جواز کسب

امکان انتقال جواز کسب وجود دارد. برای طی کردن مراحل انتقال جواز کسب باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • اطلاع کتبی به اتحادیه: در گام اول شما باید مراتب انتقال جواز کسب را به صورت کتبی به اتحادیه مربوطه اطلاع دهید.
  • معرفی شخص متقاضی: شخص مورد نظر برای دریافت جواز را به اتحادیه معرفی کنید.
  • بررسی شرایط متقاضی: اتحادیه شرایط شخص متقاضی را برای دریافت جواز کسب بررسی می‌کند.
  • ابطال جواز قبلی: در صورت تایید صلاحیت متقاضی، جواز قبلی باطل می‌شود.
  • صدور جواز جدید: جواز کسب جدید با مشخصات و نام شخص متقاضی صادر می‌شود.

برای انتقال جواز، به مدارک و مستندات خاصی نیاز دارید که می‌توانید از اتحادیه مربوطه لیست آن‌ها را دریافت کنید. همچنین در صورت بروز هرگونه مشکل در مراحل انتقال جواز کسب، می‌توانید از خدمات وب سایت ثبت 123 استفاده کنید.

سخن آخر و سوالات متداول

جواز کسب یکی از مجوزهای قانونی است که هر فردی برای شروع فعالیت تجاری یا اقتصادی خود ملزم به دریافت آن است و در صورت راه‌اندازی کسب‌وکار بدون اخذ این مجوز قانونی چالش‌های زیادی برای افراد ایجاد خواهد شد.

ما در این محتوا در مورد صفر تا 100 پروانه کسب با شما صحبت کردیم و در این مورد که جواز کسب چیست و اخذ آن چه شرایطی دارد، توضیحاتی دادیم؛ انواع این مجوز قانونی و نحوه تمدید آن را معرفی کردیم، مدارک گرفتن جواز کسب را برشمردیم و در پایان هم به موضوع هزینه دریافت جواز کسب پرداختیم.

مهم‌ترین مزایای گرفتن جواز کسب چیست؟

گرفتن جواز کسب مزایای جذابی دارد که از جمله آنها دریافت خدمات شهری، حمایت‌های دولتی مثل گرفتن تسهیلات بانکی کم‌بهره، ثبت برند تجاری مورد نظر و حتی اجاره سوله با قرارداد بلندمدت و مبلغ اجاره مناسب از شهرک‌های صنعتی برای راه‌اندازی واحدهای صنعتی است.

انواع مختلف جواز یا پروانه کسب کدامند و چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

به طور کلی پروانه کسب به دو دسته موقت و دائم تقسیم‌بندی می‌شود که جواز موقت به کسب‌وکارهایی که به تازگی راه‌اندازی شده‌اند، داده می‌شود و مدت اعتبار آن یک سال است؛ ولی مدت اعتبار پروانه کسب دائم معمولا 5 سال است.

هزینه دریافت پروانه کسب به چه عواملی بستگی دارد و چقدر است؟

هزینه دریافت پروانه کسب به عوامل مختلفی مثل صنف مربوطه و شهری که قصد راه‌اندازی کسب‌وکار در آن را دارید، بستگی دارد که مبلغ آن معمولا بین 500 هزار تا 2 میلیون تومان است.

نحوه تمدید پروانه کسب چگونه است؟

برای تمدید پروانه کسب می‌توانید با مراجعه حضوری به اتحادیه اصناف و ارائه مدارک اقدام کنید و یا به صورت آنلاین از طریق سایت iranianasnaf.ir درخواست بدهید.

آیا برای اخذ جواز کسب در سال 1403 باید محل کسب به نام خود فرد باشد؟

خیر؛ الزامی به این موضوع وجود ندارد و امکان راه‌اندازی کسب‌وکار و دریافت جواز در مکان‌های استیجاری هم وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

5 - (1 امتیاز)
keyboard_arrow_up