اخذ رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات، کلیدی برای حضور در پروژه‌های بزرگ و معتبر دولتی و خصوصی، ارتقای اعتبار و افزایش قابل توجهِ دامنه فعالیت‌های شما خواهد بود. با مطالعه این مقاله، ضمن آگاهی از مزایای و ضرورت اخذ رتبه، با مراحل و الزامات آن آشنا خواهید شد و می‌توانید با آمادگی بیشتر برای ارتقای سطح صلاحیت خود در این حوزه اقدام کنید.

اخذ رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات

اخذ رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات از زیر مجموعه‌های رشته پیمانکاری و یا مشاور است. اخذ و ارتقا رتبه در رشته‌های تاسیسات و تجهیزات فنی برای بسیاری از افراد که در این زمینه فعالیت دارند، حائز اهمیت است، زیرا امری مهم در پیشرفت و رشد بازار آن‌ها تلقی می‌شود.

لازم به ذکر است که در رشته‌های پیمانکاری، رتبه‌ها در پایه‌های 1 الی 5 طبقه‌بندی می‌شوند. اما در رتبه مشاور رشته تاسیسات و تجهیزات، پایه‌های 1، 2 و 3 رامی‌توان دریافت کرد.

اخذ رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات

اخذ رتبه پیمانکاری در رشته پیمانکار دارای 5 رتبه است که شامل پایه 5 الی 1 می‌شود. اما اخذ رتبه مشاور یا اخذ رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات دارای 3 پایه برای اتخاذ رتبه است که حداقل آن رتبه 3، و حداکثر آن رتبه 1 است.

اگر به تازگی تصمیم به اخذ رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات فنی گرفته‌اید، می‌توانید در یکی از امور مرتبط مانند تاسیسات مکانیکی و هیدرومکانیکی سدها، تاسیسات و تجهیزات تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، گاز شهری، تجهیزات و سیستم‌های سردکننده ساختمان، تأسیسات و تجهیزات ساختمان (آب، گاز، برق و فاضلاب)، تاسیسات حمل و نقل (آسانسور پله برقی)، تاسیسات و تجهیزات آشپزخانه و سلف و سرویس بهداشتی)، حفاظت کاتدی، پوشش (لاینینگ)، شبکه‌های رایانه‌ای ساختمان، ماسه‌پاشی (سندبلاست) و …، نسبت به اخذ رتبه تاسیسات و تجهیزات اقدام نمایید.

توجه داشته باشید با در نظر گرفتن توانایی‌ها و سوابق مالی خود، و همچنین پس از گرفتن استعلام، می‌توانید مدارک مورد نیاز خود را در سامانه ساجات بارگذاری کرده و نسبت به ثبت درخواست خود در این سامانه اقدام نمایید.

شرایط اخذ رتبه تاسیسات و تجهیزات

شرایط اخذ رتبه تاسیسات و تجهیزات

اشخاصی که قصد دارند در رشته‌های تاسیسات و تجهیزات رتبه اخذ نمایند، می‌بایست شرکت خود را به صورت مسئولیت محدود یا سهامی خاص به ثبت برسانند، زیرا باید حداقل دو سوم اعضای آن دارای مدرک کارشناسی باشند. یک عامل مهم دیگر جهت کسب رتبه در این رشته، وجود دو مهندس است که یکی از آن‌ها، دارای 7 سال سابقه بیمه، و مهندس دیگر دارای 3 سال سابقه بیمه مرتبط، از شرکت‌های رتبه‌دار در سمت مدیرعامل و عضو هیئت مدیره، باشند. تاکید به این امر به این دلیل است که شرکت شما از لحاظ دانش فنی مدیران و مهندسین شرکت و توان اجرایی، از صلاحیت‌های لازم برخوردار باشد.

نکته دیگر که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، مدرک تحصیلی کارشناسان و مهندسین امتیاز آور برای شرکت است. مدرک تحصیلی که این اشخاص امتیاز آور دریافت کرده‌اند، از هر سازمان و موسسه‌ای قابل قبول است. اما به شرط آنکه این مدرک تحصیلی با رشته‌ای (رشته تاسیسات و تجهیزات) که قصد دارید در آن رتبه کسب نمایید، مرتبط باشد و یا حداقل در آن زمینه باشد.

حال با رعایت قوانین و مقررات ذکر شده، شما واجد شرایط جهت اخذ رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات در هر پایه‌ای که می‌خواهید، هستید. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که پرونده مربوطه را در سامانه ساجات بارگذاری کرده و منتظر تایید کارشناسان بمانید.

روند بررسی پرونده ممکن است کمی به طول انجامد، زیرا زمان مشخصی ندارد. پس از اینکه پرونده شما مورد بررسی و تایید کارشناسان قرار گرفت، در صورتیکه هیچگونه مشکلی نداشته باشد و واجد شرایط باشید، گواهی شما جهت صدور ارجاع می‌شود. اما زمانی که پرونده شما رد شود، دلایل رد آن در سامانه ذکر می‌گردد و شما ملزم هستید جهت رفع نواقص و مشکلات آن اقدام نمایید.

مراحل اخذ رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات

مراحل اخذ رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات

مراحلی که برای اخذ رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات بایستی طی کنید، بدین صورت است که ابتدا باید شرکت خود را به ثبت برسانید. برای ثبت شرکت، حداقل دو سوم از اعضاء هیئت مدیره آن باید دارای مدرک لیسانس باشند. البته این مدرک تحصیلی باید با رشته تاسیسات و تجهیزات مرتبط باشد. همچنین سوابق بیمه اعضا در این رشته بایستی مجموعاً 6 سال باشد، یعنی هر نفر 3 سال سابقه بیمه داشته باشد. در غیر این صورت یکی از اعضا باید دارای 7 سال سابقه بیمه مرتبط با رشته شرکت (تاسیسات و تجهیزات) باشد.

لازم به ذکر است نیازی نیست که همه اعضا، سابقه بیمه مرتبط با رشته شرکت داشته باشند و شخص دوم می‌تواند با سابقه بیمه مرتبط یا غیرمرتبط با رشته شرکت، استخدام شده باشد. در ادامه به اختصار، مراحل اخذ رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات را معرفی کرده‌ایم:

  1. اخذ کد اقتصادی و کد کارگاهی
  2. ثبت شرکت در قالب شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود
  3. ثبت‌نام در سامانه جهت دریافت رمز عبور و ورود به سامانه ثبت ساجات و اخذ رتبه
  4. اقدام در سامانه ساجات جهت ثبت اطلاعات
  5. بررسی پرونده توسط کارشناسان مربوطه و در نهایت تایید درخواست از سوی آن‌ها
  6. حضور حداقل یک مهندس حتی بدون سابقه مرتبط، به عنوان اعضاء هیئت مدیره در کنار مدیر عامل جهت چیدمان رتبه الزامی است.

انواع رشته ها در پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات

انواع رشته ها در پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات

در حوزه تاسیسات و تجهیزات، رشته‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به این رشته‌ها اشاره کرده‌ایم:

  1. شیمی
  2. برق
  3. ارتباطات
  4. مهندسی مکانیک
  5. الکترومکانیک

عوامل موثر جهت اخذ رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات 

پیش از اینکه صلاحیت شما در رتبه بندی شرکت جهت اخذ رتبه در رشته پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات تایید شد، نیازمند رعایت یک سری شرایط و ضوابط هستید که به شرح زیر است:

  1. رزومه کاری و تجربه 
  2. میزان نقدینگی شرکت
  3. ارزیابی

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه تاسیسات و تجهیزات

مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه تاسیسات و تجهیزات 

برای اخذ رتبه تاسیسات و تجهیزات باید لیستی از مدارک را جمع‌آوری کرده و ارائه دهید. باید توجه کنید که ارائه درست و کامل مدارک، برای تایید نهایی اخذ رتبه، بسیار مهم و حیاتی است. در ادامه به معرفی مدارک مورد نیاز برای اخذ رتبه تاسیسات و تجهیزات خواهیم پرداخت:

  1. تهیه آخرین اظهارنامه مالیاتی (سه سال اخیر)
  2. سوابق بیمه مهندسان امتیاز آور
  3. عکس از اعضای هیئت مدیره بصورت 4*3
  4.  مفاصا حساب هر قرارداد بعلاوه میزان مبلغ قراردادها طی چند سال اخیر
  5. کپی برابر اصل مدارک تحصیلی مهندسان امتیاز آور شرکت
  6. تمامی روزنامه‌های رسمی (آگهی تاسیس و آگهی‌های تغییرات) به همراه اسناد و مدارک شرکت (اساسنامه، اظهارنامه، آخرین صورتجلسه تنظیم‌شده)
  7. کپی برابر اصل مدارک شناسایی اعضای هیئت مدیره و اشخاص امتیاز آور (شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت)

مهندس امتیازآور در رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات

شرایط مهندس امتیازآور در حوزه تاسیسات  تجهیزات، تفاوت زیادی با دیگر حوزه های پیمانکاری ندارد. برای اخذ رتبه 5 پیمانکاری در حوزه تاسیسات و تجهیزات، به 2 مهندس امتیازآور با رشته مرتبط با حداقل 3 سال سابقه بیمه تحت پوشش یک شرکت رتبه دار دیگر نیاز دارید. هم چنین اگر بخواهید همزمان با رتبه پیمانکاری تاسیسات، برای رتبه دیگری نیز همزمان اقدام کنید، نیازمند حداقل 2 مهندس امتیازآور با حداقل 5 سال سابقه بیمه تحت پوشش یک شرکت رتبه دار هستید. شما هم چنین می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه با دپارتمان تخصصی تامین مهندس هلدینگ ثبت پارسه، تماس حاصل فرمایید.

رشته های موجود در زمینه و مرتبط تاسیسات و تجهیزات

در بخش مهندسین امتیازآور که ذکر شد، به رشته مهندسین مذکور تاکید ویژه ای داشتیم. حال در این بخش می خواهیم بررسی کنیم که رشته های زمینه و مرتبط با حوزه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات شامل چه رشته هایی می شوند. رشته های مذکور به شرح ذیل می باشد:

رشته های زمینه شامل: مهندسی مكانیك (تمام گرایشها) به غیر از مکانیک خودرو، مهندسی دریا، کشتی سازی، الکترومکانیک، مهندسی برق (تمام گرایشها) – مخابرات – الكتروتكنيك – علائم و ارتباطات – علمی کاربردی برق (تمام گرایشها، ارتباطات، ابزار دقیق، شیمی و مهندسی شیمی (تمام گرایش ها)، مهندسی پتروشیمی – عملیات صنایع، پتروشیمی – نفت و گاز- نفت

رشته های مرتبط شامل: مهندسی عمران، سازه، راه و ساختمان، ساختمان، سیویل، عمران آب، مهندسی زلزله، مهندسی عمران زلزله، کارهای عمومی ساختمان، سازه های دریایی، بندر، آبیاری و آبادانی، بهره برداری از منابع آب، شبکه های آبیاری و زهکشی، مدیریت ساختمان، مدیریت پروژه و مدیریت ساخت، مهندسی ارزش، مهندسی عمومی، مهندسی عملی، صنایع (تمام گرایش ها)، مهندسی نفت (بهره برداری و حفاری)، پلیمر – طراحی فرآیندهای صنایع نفت، بهره برداری از منابع نفت، مهندسی کامپیوتر (نرم افزار و سخت افزار)، فناوری اطلاعات و IT، مهندسی ساختمان و تاسیسات، کشاورزی، فلزکاری – جوشکاری برق، صنایع فلزی – تراشکاری، مهندسی هوا و فضا، مهندسی ایمنی و حفاظت، نقشه کشی، معماری داخلی، مدیریت (بازرگانی- اجرایی- صنعتی- مالی- اقتصادی) – حسابداری – بیمه – حقوق، بانکداری – بازرگانی – ریاضی– فیزیک (آمار)، انرژی، مهندسی هسته ای، مهندسی محیط زیست.

ارتقا رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات

ارتقا رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات 

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در ارتقا رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات، توان و کارکرد مالی آن شرکت است تا بتوانید برای درخواست ارتقا رتبه اقدام کنید. داشتن توان مالی یکی از مهم‌ترین شروط، جهت اخذ رتبه در هر رشته‌ای است. میزان کارکردهای مالی هر شرکت، مطابق بخشنامه‌ای که سازمان برنامه و بودجه کشور در سایت خود منتشر می‌کند، در نظر گرفته می‌شود.

برای مثال تصور کنید شرکتی در زمینه تاسیسات و تجهیزات ثبت کرده‌اید که حدوداً 4 سال پیش در رشته تجهیزات رتبه 5 را اخذ کرده است و حالا قصد دارید نسبت به تمدید یا ارتقا رتبه شرکت اقدام کنید. ابتدا باید میزان ظرفیت و کارکرد مالی برای ارتقا به پایه 4 را مورد بررسی قرار دهید که این امر با بررسی قراردادها و پروژه‌های انجام‌شده توسط شرکت صورت می‌گیرد. چنانچه در چند سال اخیر، توان مالی شرکت به این پایه رسیده باشد و امتیازهای مورد نیاز را نیز کسب کرده باشد، می‌توانید رتبه خود را به پایه 4 ارتقا دهید، در غیر اینصورت می‌بایست رتبه خود را تمدید نمایید.

تمدید رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات

مفهومی که به عنوان تمدید رتبه پیمانکاری در بسیاری رشته ها، بیان می شود تفاوت زیادی ندارد. شما پس از اخذ گواهی صلاحیت پیمانکاری یا همان رتبه پیمانکاری، تنها می تواند تا 2 مرتبه، رتبه مذکور را تمدید نمایید. اعتبار هر تمدید به میزان 5 سال خواهد بود. پس از 2 بار تمدید، شما نیازمند ارتقا رتبه یا ابطال رتبه مذکور می باشید.

مراحل تمدید رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات نیز، تفاوت زیادی را مراحل ذکر شده برای اخذ رتبه ندارد و شما با طی همان مراحل می توانید برای تمدید رتبه پیمانکاری تجهیزات و تاسیسات اقدام کنید. نکته حائز اهمیت این که در صورت تکمیل بودن شرایط و مدارک، حساسیت تمدید رتبه نسبت به اخذ رتبه یا ارتقا رتبه در بررسی های انجام شده کمتر می باشد.

هزینه اخذ رتبه پیمانکاری تاسیسات و تجهیزات

هزینه تمام شده گواهی صلاحیت پیمانکاری در هر رشته اعم از رتبه پیمانکاری تاسیسات، به عوامل مختلفی بستگی دارد که ذکر همه آن ها در این مقاله نمی گنجد. به طور کلی فاکتورهای مرتبط با گردش مالی، نیروی انسانی متخصص و افراد امتیازآور، در قیمت نهایی تمام شده رتبه مذکور، نقش اصلی را ایفا می کنند، زیرا فاکتورهای اصلی کسب امتیاز و حد نصاب برای رتبه به حساب می آیند.

بسته به این که در پیمانکاری تاسیسات، شما خواستار چه پایه ای باشید نیز می تواند در قیمت نهایی اخذ رتبه ایفای نقش کند. طبیعتا اخذ رتبه پایه 5 پیمانکاری نسبت به پایه های بالاتر مثلا پایه 2 پیمانکاری، هزینه و مدارک و حد نصاب کمتری را می طلبد. البته برای بررسی این حد نصاب، نیازمند افراد متخصص در این حوزه می باشید.

سوالات متداول

در این بخش به سوالات متداول پرتکراری که چالش بسیاری از مشتریان عزیز ما بوده اند می پردازیم. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با متخصصین دپارتمان رتبه بندی هلدینگ ثبت پارسه تماس حاصل فرمایید تا در اسرع وقت با شما در تماس باشند و در بررسی حد نصاب و امتیاز لازم برای رتبه درخواستی شما، به شما کمک نمایند.

آیا مدرک تحصیلی مدیر عامل برای اخذ رتبه 5 تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز است؟

بله، مهم‌ترین معیار در اخذ رتبه تاسیسات و تجهیزات، مدرک تحصیلی مدیر عامل و افراد امتیاز آور شرکت است. سازمان برنامه و بودجه، مدرک تحصیلی مدیر عامل و افراد امتیاز آور را که مرتبط با زمینه فعالیت شرکت است، جز مدارک و شرایط مورد نیاز اخذ رتبه تاسیسات و تجهیزات در نظر گرفته و آن را در دستورالعمل اخذ گرید می‌آورد. نکته قابل توجه در اینجا اشاره به این موضوع می باشد که طی 3 نفر کارشناسی که به عنوان افراد امتیاز آور برای شرکت معرفی می کنید حتما باید یک کارشناس مدیرعامل شرکت باشد.

کدام شرکت‌ها می‌توانند اقدام به اخذ رتبه 5 تاسیسات و تجهیزات کنند؟

پیمانکارانی که در حوزه‌های نفت و گاز، گاز و فاضلاب، انتقال زباله، وسایل حمل و نقل مانند آسانسور، سیستم‌های خبر و هشدار دهنده، سیستم‌های آشپزخانه، سلف سرویس و رختشویی و نظایر آن فعالیت دارند، می‌توانند جهت اخذ رتبه 5 تاسیسات و تجهیزات اقدام کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

5 - (11 امتیاز)
keyboard_arrow_up