شرکت های پیمانکاری که اعتبار رتبه آن‌ها به پایان رسیده است، باید برای تمدید رتبه پیمانکار درخواست دهند. مراحل و مدارک مورد نیاز برای تمدید رتبه پیمانکار درست مانند فرآیند اخذ رتبه است. البته برای تمدید رتبه پیمانکار، شرکت باید…
تمدید رتبه پیمانکاری

شرکت های پیمانکاری که اعتبار رتبه آن‌ها به پایان رسیده است، باید برای تمدید رتبه پیمانکار درخواست دهند. مراحل و مدارک مورد نیاز برای تمدید رتبه پیمانکار درست مانند فرآیند اخذ رتبه است. البته برای تمدید رتبه پیمانکار، شرکت باید برخی شرایط را مانند اجرای پروژه، کارکرد مالی و حضور افراد امتیاز آور، احراز کرده باشد. 

تمدید رتبه پیمانکار

تمدید رتبه پیمانکار از اقدامات مهمی است که شرکت‌هایی که در گذشته رتبه دریافت کرده‌اند و در حال حاضر اعتبار رتبه آن‌ها به پایان رسیده است، باید انجام دهند. به طور کلی اعتبار رتبه‌ها 2 سال است و بعد از پایان این مدت، در صورتیکه شرکت های پیمانکار، امتیازات لازم را برای ارتقای رتبه کسب نکنند، باید برای تمدید رتبه پیمانکار درخواست دهند. 

لازم به ذکر است شرایط تمدید رتبه پیمانکار هر چند سال ممکن است تغییر کند. بنابراین پیش از آنکه اقدام به تمدید رتبه کنید، باید درباره آیین‌نامه‌ها و قوانین به روز رسانی شده اطلاعات کافی کسب کنید. در ادامه شرایط و مراحل تمدید رتبه پیمانکار را به شما عزیزان شرح خواهیم داد. با ما همراه باشید.

شرایط تمدید رتبه پیمانکار

شرایط تمدید رتبه پیمانکار

شرکت های پیمانکار می‌توانند با احراز شرایط لازم، رتبه‌های 5 تا 1 را کسب کنند. لازم به ذکر است 5 پایین‌ترین رتبه، و 1 بالاترین رتبه پیمانکار است. به طور کلی برای تمدید رتبه پیمانکار ممکن است با 2 موقعیت متفاوت مواجه شوید که به شرح زیر است:

  • موقعیت اول: چنانچه شرکت شما در مدت زمان اعتبار رتبه فعالیت داشته و مسئولیت پروژه‌های مرتبط با زمینه فعالیت شرکت را به عهده داشته و آن‌ها را به اجرا رسانده است، می‌تواند با افراد امتیازآور قبلی هم برای تمدید رتبه پیمانکار درخواست دهد. 
  • موقعیت دوم: در صورتیکه شرکت شما غیرفعال بوده و یا در رشته‌هایی پروژه انجام داده باشد که مطابق با تخصصی که در آن رتبه اخد کرده، نباشد، شرایط تمدید کمی سخت‌تر می‌شود. در این شرایط شرکت شما برای تمدید رتبه پیمانکار باید افراد امتیاز آور جدیدی را معرفی کند.

لازم به ذکر است برای اثبات اینکه شرکت شما در مدت اعتبار رتبه، فعال بوده و پروژه اجرا می‌کرده است، باید مشخصات پروژه را در سامانه ساجات ثبت کرده باشد. در ادامه به سایر شرایط تمدید رتبه پیمانکار اشاره خواهیم کرد:

  1. ساختار تجاری یا نوع شرکت تغییر نکرده باشد. برای مثال تغییراتی که در میزان سهام شرکت ایجاد می‌شود، نباید تفاوت چشمگیری با قبل داشته باشد. 
  2. اعضای امتیازآور شرکت نباید به عنوان اعضای امتیاز آور شرکت‌های دیگر معرفی شده باشند. 
  3. مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره شرکت نباید تغییری کرده باشند. اما جا به جایی این افراد با هم بلامانع است. 
  4. شرکت باید اثبات کند که تجربه اجرای پروژه‌های مرتبط با تخصص رتبه‌ای که اخذ کرده است را دارد. 
  5. مشخصات شرکت باید در سامانه ساجات ثبت شده باشد. همچنین شرکت باید در نظارت راهبردی ریاست جمهوری اسلامی پرونده داشته باشد. 

در صورت احراز شرایطی که گفته شد می‌توانید برای تمدید رتبه پیمانکار اقدام کنید. اما باید بدانید در صورتیکه شرکت شما شرایط لازم را برای ارتقای رتبه کسب کرده باشد، می‌تواند به جای تمدید، برای ارتقای رتبه درخواست دهد. از جمله شرایطی که منجر به ارتقای رتبه می‌شوند، می‌توان به افزایش افراد امتیازآور، افزایش کارکرد مالی و اجرای پروژه‌های مهم اشاره کرد. 

عوامل موثر در تمدید رتبه پیمانکار

عوامل موثر در تمدید رتبه پیمانکار

همانطور که اشاره شد، بعد از اتمام اعتبار رتبه، در صورت احراز شرایط لازم، می‌توانید برای تمدید رتبه درخواست دهید. علاوه بر احراز شرایط عمومی مورد نیاز برای تمدید رتبه پیمانکار، چند فاکتور نیز بر تمدید رتبه پیمانکار موثرند که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت:

  • میزان سرمایه شرکت

میزان سرمایه شرکت در تمدید رتبه پیمانکار اهمیت به سزایی دارد. به طور کلی در زمان ثبت شرکت باید سرمایه‌ای را تعیین کنید. این سرمایه در طی فعالیت شرکت، افزایش یا کاهش یافته یا ثبات می‌ماند. باید در نظر داشته باشید در صورتیکه در مدت زمان اعتبار رتبه، سرمایه شرکت کاهش یابد، نمی‌توانید برای تمدید رتبه درخواست دهید. بنابراین برای تمدید رتبه باید سرمایه شرکت را افزایش داده یا ثبات نگه دارید. 

  • ارزش ریالی پروژه‌های تمام شده یا نیمه تمام

ارزش ریالی پروژه‌هایی که شرکت مسئولیت اجرای آن‌ها را به عهده داشته، فاکتور مهمی در تمدید رتبه است. هرچه ارزش ریالی پروژه‌های شرکت بیشتر باشد، شانس بیشتری برای تمدید رتبه پیمانکار خواهد داشت. 

  • تعداد نیروهای فنی و افراد امتیاز آور شرکت

یکی دیگر از معیارهای مهم تمدید رتبه، تعداد مهندسان امتیاز آور شرکت است. افراد امتیاز آور باید دارای سابقه کاری در زمینه‌های مرتبط با تخصصی باشند که شرکت در آن تخصص رتبه اخذ کرده است. هر چقدر تعداد این افراد در شرکت بیشتر باشد، شانس تمدید رتبه نیز افزایش می‌یابد. 

  • داشتن پروژه شاخص

این شاخص برای شرکت‌هایی است که رتبه آن‌ها 1 یا 2 است. شرکت‌هایی که رتبه‌های 1 یا 2 دارند و می‌خواهند رتبه خود را تمدید کنند، باید یک پروژه شاخص را با شرایط و مبلغی معین، اجرا کرده باشند. 

مدارک لازم برای تمدید رتبه پیمانکار

مدارک لازم برای تمدید رتبه پیمانکار

برای تمدید رتبه پیمانکار باید لیستی از مدارک را ارائه دهید. لازم به ذکر است مدارک مورد نیاز برای تمدید رتبه، با مدارکی که برای اخذ رتبه ارائه دادید، تفاوت چندانی ندارد. در ادامه مدارک لازم برای تمدید رتبه را معرفی کرده‌ایم:

  1. کارت پایان خدمت اعضای مذکر شرکت
  2. قراردادهای منعقد شده توسط شرکت طی چند سال گذشته
  3. تعهدنامه های قانونی
  4. مدارک تحصیلی اعضای هیئت مدیره، سهامداران و افراد امتیاز آور شرکت
  5. اظهارنامه مالیاتی و گزارش حسابرسی
  6. اسناد مربوط به سوابق بیمه کارکنان شرکت
  7. مدارک ثبتی شرکت مانند اساسنامه، اظهارنامه، روزنامه رسمی، آگهی تغییرات، صورتجلسه از آخرین آگهی تغییرات شرکت
  8. اسناد مربوط به تاییدیه‌های مالی قراردادها
  9. تعهدنامه‌های قانونی
  10. اسناد مرتبط با تایید سوابق کاری و مرتبط بودن سوابق با رتبه مورد نظر
  11. سند ملکی یا اجاره‌نامه دفتر مرکزی شرکت

مراحل تمدید رتبه پیمانکار

مراحل تمدید رتبه پیمانکار

مراحل تمدید رتبه پیمانکاری کاملاً مشابه مراحل اخذ رتبه است. در صورتیکه شرایط مورد نیاز برای تمدید رتبه را احراز کرده باشید، باید مراحل زیر را طی کرده و درخواست خود را ارائه دهید:

  • مرحله اول: مدارک مورد نیاز برای تمدید رتبه پیمانکار را جمع‌آوری کرده و ارائه دهید.
  • مرحله دوم: تعداد نیروهای تخصصی و افراد امتیاز آور حاضر در اعضای هیئت مدیره را به حد نصاب برسانید.
  • مرحله سوم: به سامانه ساجات به آدرس http://sajat.mporg.ir/ مراجعه کرده و همان مراحل ثبت‌نام اینترنتی را که برای اخذ رتبه طی کردید، تکمیل کنید. لازم به ذکر است در این مرحله مدارک مورد نیاز را هم باید در سایت بارگذاری کنید. 
  • مرحله چهارم: در مرحله چهارم برای شما پرنده‌ای تشکیل شده و برای ارزیابی، به کارشناسان مربوطه فرستاده می‌شود. 
  • مرحله پنجم: در این مرحله از تمدید رتبه، درخواست شما توسط سازمان ارزیابی شده و مور بررسی قرار می‌گیرد. بعد از بررسی، اگر شرایط مورد نیاز برای تمدید رتبه را احراز کرده باشید، با درخواستتان موافقت شده، و در غیر این صورت درخواستتان رد خواهد شد. لازم به ذکر است در صورتیکه با درخواست شما موافقت نشود، دلایل آن در سامانه ثبت شده و پرونده‌تان به پروفایل شما بازگشت داده خواهد شد. بعد از اینکه عیوب پرنده برطرف شد، می‌توانید دوباره برای تمدید رتبه اقدام کنید. 

هزینه تمدید رتبه پیمانکار

هزینه تمدید رتبه پیمانکار مشابه هزینه اخذ رتبه پیمانکار، اما با 20 درصد کاهش قیمت است. این هزینه‌ها بابت ارزیابی و کارشناسی پرونده از شما اخذ می‌شود. در جدول زیر هزینه‌هایی که بابت تمدید رتبه در هر یک از پایه‌های 1، 2، 3، 4 و 5 باید پرداخت کنید، ارائه داده شده است. لازم به ذکر این این ارقام ثابت نیستند و بر اساس تعرفه‌‎های هر سال ممکن است تغییر کنند. 

🟥پایه 1 🟨1 میلیون و 400 هزار تومان
🟥پایه 2 🟨1 میلیون و 200 هزار تومان
🟥پایه 3 🟨800 هزار تومان
🟥پایه 4 🟨600 هزار تومان
🟥پایه 5 🟨400 هزار تومان

در این مقاله سعی کردیم شرایط، مدارک و مراحلی را که برای تمدید رتبه پیمانکار باید طی کنید، به شما عزیزان معرفی کنیم. همانطور که مشاهده شد در صورتیکه شرکت شما در مدت اعتبار رتبه، امتیازات لازم را دریافت کرده باشد، می‌تواند برای تمدید رتبه درخواست دهد. لازم به ذکر است مراحلی که برای تمدید رتبه باید طی کنید کاملاً مشابه پروسه اخذ رتبه است. اما با توجه به تغییراتی که سالیانه در آیین‌نامه‌های تمدید رتبه پیمانکار ایجاد می‌شود، قبل از اقدام برای تمدید رتبه، توصیه می‌کنیم اطلاعات خود را درباره این پروسه، به روزرسانی کنید. 

هزینه تمدید رتبه پیمانکار

سوالات متداول

چه فاکتورهایی در تمدید رتبه پیمانکار تاثیرگذارند؟

از مهم‌ترین فاکتورها در این زمینه می‌توان به تعداد افراد امتیاز آور، کارکرد مالی شرکت و پروژه‌هایی است که شرکت مسئولیت اجرای آن را به عهده داشته است، اشاره کرد.

چه عواملی در تمدید رتبه پیمانکار موثر هستند؟

مهم‌ترین عوامل موثر در تمدید رتبه میزان سرمایه شرکت، ارزش ریالی پروژه‌ها، تعداد نیروهای فنی و افراد امتیاز آور شرکت و داشتن پروژه شاخص هستند.

تمدید رتبه پیمانکار توسط کدام سازمان انجام می‌شود؟

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مسئولیت بررسی شرایط شرکت‌ها و تایید تمدید رتبه پیمانکار را بر عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

5 - (12 امتیاز)
keyboard_arrow_up