اکنون که در حال مطالعه این متن هستید, یک سوالی مبنی بر تاییدیه یا گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران ذهن شما عزیزان را مشغول کرده و اکنون به دنبال راه حل جدی برای اخذ آن برای حضور در مناقصات دولتی و…
صلاحیت ایمنی پیمانکاران

اکنون که در حال مطالعه این متن هستید, یک سوالی مبنی بر تاییدیه یا گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران ذهن شما عزیزان را مشغول کرده و اکنون به دنبال راه حل جدی برای اخذ آن برای حضور در مناقصات دولتی و خصوصی هستید. گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران که در اصطلاح تخصصی به آن HSE می گویند, HSE مفهومی است که برای کلیه شرکت های پیمانکاری، خدماتی، تولیدی و… که هدف نهایی آن ها شرکت در مناقصات و پروژه های دولتی و خصوصی می باشد, صدق می کند. در واقع اگر اقدام به اخذ رتبه پیمانکاری کرده اید باید با داشتن مدارک مورد نیاز و شرایط نسبت به دریافت این تاییدیه اقدام فرمایید.

در واقع دریافت این گواهی به منزله رعایت تمامی نکات اصولی و ایمنی در حین کار کارگاهی و ایجاد فضای امنیتی برای تمامی اعضای شرکت می باشد. گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران که با عنوان HSE نیز شناخته میشود, باید به تائید صلاحیت شرکت های مهم همچون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، تاییدیه وزارت کار و … برسد و لازمه تائید کردن در این مراجع, داشتن مدارک کامل و واجد الشرایط بودن برای اخذ صلاحیت ایمنی شرکت پیمانکاری می باشد.

اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران

اخذ گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران مدرکی است که اخیراً توسط مراجعی همچون وزارت تعاون , کار و رفاه اجتماعی و دیگر نهادهای مربوطه به شرکت های حوزه پیمانکاری اهدا می شود. در واقع اخذ گواهی صلاحیت پیماتکاران بر اساس قوانین و مقررات آیین نامه ایمنی امور پیمانکاری تنظیم شده که طبق این اصل تمامی کارفرمایان بایستی قبل از هر گونه عقد قرارداد در حوزه پیمانکاری و شرکت در مناقصات دولتی و یا خصوصی, ابتدا باید این گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاران را از مراجع مربوطه اخذ کنند.

تاریخچه این گواهی صلاحیت برای شرکت های دارای رتبه بندی شرکت به سال 1388 برمی گردد که یک دستورالعملی در تاریخ سوم اسفند سال 1388 توسط شورای عالی کار, معاونت روابط کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی  و… تدوین شده و در تاریخ پنجم خرداد 1389 به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی رسید. به همین خاطر الزامی که برای پیمانکاران جهت اخذ صلاحیت ایمنی کار تعیین شده, در این دستورالعمل آمده و شرکت ها را ملزم به رعایت این اصل هستند. از آنجایی که مدت زمان زیادی  از تصویب و اجرایی شدن این دستورالعمل گذشته است و هیچ نهادی همچون وزارت کار اشرافیت کامل بر این موضوع ندارد, به همین خاطر اداره کل تعاون ، کار و امور اجتماعی استان مجری اصلی تعیین صلاحیت ایمنی پیمانکاران شده است.

چرا باید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری بگیریم؟

شاید در ذهن با خود بگوئید که نیازی به این تائید صلاحیت نیست اما باید گفت که شرکت های مهم برای برونسپاری پروژه های پیمانکاری صرفا به پیمانکارانی اعتماد می کنند که علاوه بر داشتن رتبه مناسب در حوزه کاری, باید مهمتر از آن را که گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاری است را از نهاد مربوطه اخذ کرده باشند. مقامات کارفرمایی قبل از برگزاری مزایده لیست مدارک لازم را در اختیار شرکت متقاضی قرار می دهند و شرکت مورد نظر باید مدارک را به نحو مقتضی تکمیل و ارسال کند که در صورت نداشتن هیچ یک از مدارک صلاحیت ایمنی و… از پذیرفتن شرکت در مزایده عمومی و یا خصوصی خودداری می شود.

البته جای نگرانی از این بابت نیست چرا که اداره کار در طرحی اقدام به برگزاری دوره های HSE کرده است که شرکت های متقاضی می توانند بدون هیچ دغدغه ای اقدام به حضور در این کلاس ها برای اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاری شرکت خود کنند. قبلا این کلاس ها توسط اداره تعاون و رفاه اجتماعی برگزار نشده بود و تاریخچه آن به برخی از پیمانکاران برمی گردد که با بی توجهی به مسائل ایمنی و بهداشت محیط کار و بروز حوادث و سوانح برای کارگرانی که گاه خسارات جبران ناپذیری را متحمل می شدند, اقدام به تصمیم گرفتن برای برگزاری این دوره لازم برای شرکت ها کرده اند.

مزایا و اهمیت اخذ رتبه پیمانکاری

مزایای دریافت گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری

اخذ مجوز مبنی بر صلاحیت ایمنی پیمانکاران مزیت هایی را به همراه دارد که شرکت ها باید نسبت به این موضوع توجه زیادی داشته باشند. این مزیت های مهم که با دریافت گواهینامه صلاحیت برای شرکت پیمانکاری به وجود می آید عبارتند از:

  • اولین و مهمترین مزیت دریافت گواهینامه صلاحیت پیمانکاری, شرکت در مناقصات و مزایدات دولتی یا خصوصی است که حضور در این مناقصات سبب رشد درآمد شرکت شما می شود.
  • مورد بعدی به وصول صورت وضعیت های شرکت برمی گردد.
  • رعایت اصول ایمنی محیط کار در همه پروژه ها و اخذ تاییدیه امنیت کارگاهی و پیمانکاری
  • دریافت تاییدیه های بعدی مورد نیاز در حوزه پیمانکاری از وزارت صنعت و معدن و اداره کار
  • اعتبار بخشی حداکثری به کسب و کار شما و بالارفتن رتبه پیمانکاری
  • ایجاد شرایط مناسب برای دریافت پروژ های دولتی و خصوصی

پیش نیاز اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاران چیست؟

امروزه شرکت هایی که برای اخذ گواهینامه تایید صلاحیت ایمنی که با نماد HSE معرفی می شود, این سوال را در ذهن دارند که برای دریافت این صلاحیت به چه مدارکی احتیاج است. در پاسخ باید بگوئیم که اصلی ترین مدرک مورد نیاز که پیمانکاران برای دریافت این گواهی به آن نیاز دارند، صلاحیت پیمانکاری از اداره کار می باشد که نشان دهنده تکمیل بودن مدارک پرونده ای شرکت پیمانکاری شما می باشد.

همانطور که می دانید; امروزه شرکت های پیمانکاری به دو دسته فنی مهندسی (شرکت های کامپیوتری، ساخت و سازهای ساختمانی، سد سازی و راه سازی، تاسیسات نفتی، شرکت های مشاوره و…) و شرکت های خدماتی (حمل و نقل، تامین نیروی انسانی، تاسیسات، تعمیر و نگهداری ماشین آلات اداری، حوزه کترینگ و آشپزخانه، چاپ و تکثیر، خدمات فضای سبز و…) تقسیم بندی شده اند که هرکدام در یک حوزه ولی بخش های مختلف فعالیت دارند. شرکت های بزرگی که هدف کلی حضور در مناقصات دولتی و خصوصی را دارند باید توسط سازمان برنامه و بودجه یا همان ساجات احراز صلاحیت شوند و توسط این نهاد تعیین صلاحیت پیمانکاری شوند. مراحلی که این شرکت توسط ساجات مورد صلاحیت قرار می گیرند, مجاز به اخذ رتبه پیمانکاری یا رتبه انفورماتیک می شوند.

نحوه اخذ گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران

نحوه اخذ گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران

در این پاراگراف در رابطه با نحوه دریافت صلاحیت ایمنی پیمانکاران صحبت می کنیم که بدین منظور بوده نماینده ای از طرف شرکت متقاضی صلاحیت ایمنی به همراه مدارک مورد نظر, پرکردن فرم مربوطه موجود در سایت همراه با پرینت سربرگ, فیش واریزی و… به صورت اینترنتی و یا حضوری به سازمان و سامانه مربوطه تائید صلاحیت مراجعه می کنند. حتما تاکنون به این درک رسیده اید که گواهینامه تائید صلاحیت ایمنی نیروهای پیمانکاری, یکی ازموارد اصولی و اساسی برای شرکت در مناقصات دولتی و خصوصی است.

متقاضیان اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاران HSE می بایست به ازای هر 18 الی 25 نفر کارگر یک نفر مسئول ایمنی با حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی در یکی از رشته های فنی و مهندسی معرفی نمایند.

البته این را هم بگوئیم که مهمترین مدرک در میان تمامی این مدارک, گواهینامه آموزشی کارگران و کارفرمایان می باشد که در صورت نبود این مدرک, انجمن های صنفی منطقه اقدام به تعیین نفرات برای شرکت در دوره های آموزشی می کنند تا مراحل دریافت گواهی صلاحیت به خوبی برای شرکت های پیمانکاری سپری شود. همچنین باید بدانید که این دوره ها نیاز به پرداخت هزینه و ارائه مدارک مربوطه می باشد که شرح کامل آن در سامانه کانون اداره کار بیان شده است.

مدت زمان اعتبار گواهینامه صلاحیت پیمانکاری چقدر است؟

متقاضیان محترمی که داوطلب اخذ گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکاری هستند, باید بدانند که حضور آن ها برای دریافت این مدرک سبب شرکت در مناقصات دولتی و خصوصی می شود. در واقع این شرکت ها تا زمانی مجاز به حضور در مناقصه ها را دارند که گواهی صلاحیت پیمانکاری آن ها اعتبار داشته باشد. در واقع پس از احراز رتبه پیمانکاری توسط مجموعه شما, باید گواهینامه صلاحیت ایمنی را نیز دریافت کنید که پس از اخذ آن, این گواهی نامه به مدت 2 سال اعتبار لازم را خواهد داشت. البته این موضوع را باید بدانید که با منقضی شدن تاریخ این گواهینامه, باید آن را تمدید نمائید که غالبا مدت زمان اعتبار گواهی صلاحیت پیمانکاری دو ساله می باشد.

مدت زمان اعتبار گواهینامه صلاحیت پیمانکاری چقدر است؟

تمدید گواهینامه صلاحیت ایمنی پیمانکار بدین معنا است که باید تمامی مراحل اولیه برای اخذ صلاحیت را از ابتدا طی کنید. البته لازم به ذکر است که اطلاعات شما در پنل کاربریتان موجود بوده و صرفا برای تمدید این موضوع باید مشخصات شرکت و شخصی خود را بروزرسانی کنید. در مرحله تمدید صلاحیت باید از یکسری آموزش ها بهرمند شوید که اگر اطلاعات کافی در این رابطه را ندارید, باید در کلاس های آموزشی که توسط اداره کار و یا وزارت تعاون برگزار می شود, شرکت نمائید.

مدارک اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاران

در اخذ این تاییدیه و گواهی به یکسری مدارک احتیاج است که این مدارک را در غالب سه بخش برای شما عزیزان مهیا کرده ایم.

مدارک کلی ثبت شرکت

  • کپی برابر اصل اساسنامه رسمی شرکت که به ثبت دفتر اسناد رسیده باشد.
  • داشتن کپی برابر اصل اظهارنامه مالیاتی شرکت
  • ارائه دقیق از تعداد سهامداران شرکت
  • کپی روزنامه رسمی ثبت و ارائه تغییرات کلی شرکت
  • کپی قولنامه با کد رهگیری و یا ارائه سند مالکیت شرکت
  • ارائه درخواست گواهینامه صلاحیت ایمنی
  • ارائه کد اقتصادی
  • رتبه بندی شرکت پیمانکاری توسط سازمان مدیریت، وزارت کار و داشتن جواز تاسیس شرکت از وزارت صنعت و معدن
  • داشتن کارگاه فعال

مدارک اخذ صلاحیت ایمنی پیمانکاران

مدارک مالی شرکت

  • کپی از اظهارنامه مالیاتی به مدت سه سال گذشته
  • ارائه اسناد پرداختی اظهارنامه مالیاتی شرکت
  • کپی از لیست بیمه کارکان شرکت
  • ارائه تعداد و میزان قراردادهای موجود شرکت

مدارک فنی شرکت

مهمترین بخش در تامین مدارک صلاحیت ایمنی پیمانکاران, بخش فنی است که شامل موارد زیر می باشند:

  • ارائه مدرک معتبر از دوره 20 ساعته کارفرمایی برای مدیرعامل شرکت پیمانکاری یا برای یکی از اعضاء هیئت مدیره
  • گذراندن دوره 40 ساعته مربوط به ایمنی و بهداشت
  • ارائه مدرک معتبر دوره 8 ساعته کارگری برای کلیه پرسنلی که لیست بیمه آن ها توسط کارفرما پرداخت می شود.
  • داشتن مدرک تحصیلی حداقل دیپلم برای اعضای مهم شرکت همچون مدیرعامل
  • ارائه کد رمز بیمه تامین اجتماعی شرکت پیمانکاری
  • ارائه فیش های واریزی جهت اثبات حضور در دوره های طی شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

5 - (18 امتیاز)
keyboard_arrow_up